Higher education and its institutions in the Kingdom of Saudi Arabia 1957-1975

Authors

  • Khalal Hammood Othman

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v0i111.1500

Keywords:

/

Abstract

This study showed that the Saudi Arabia witnessed a deteriorated social situations, which reflected even on the education in it, and its officials realized the importance of the education and the necessity of supporting it to escort the existing development in the foreign environment, which explained their sustain- in accordance with the then available capabilities- to that section.

It is noticeable that the university education did not find any care and interest only in a late period of time, the fact which was related to the predominant social conditions, as society's eyesight to the education and its importance.

Nevertheless, the 1950s decade had witnessed the universities founding movement, followed by horizontal expansion process that expanded in accordance with the kingdom's need.

At the same time, it didn't seem that the kingdom delayed to seek the help of foreign experience, especially when it was lacking to academic-scientific cadres. From this point, the kingdom devoted to make use of that experience, hence it sent scientific scholarships abroad, at the same time, it put an educational policy on which it drew its plans concerning build up the lower constructions, and being noticed that the development that accompanied universities foundation, by students getting higher scientific marks inside the kingdom and outside, is considered as a goal which the Saudian governments have always tried to achieve

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. عبد الرزاق خلف خميس الزيدي، التطورات الداخلية في المملكة العربية السعودية 1932-1953م/1351-1373هـ، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الاولى- ابن رشد، جامعة بغداد، 1989، ص ص 171-177.
2. خليل حمود عثمان الجابري، بريطانيا والمملكة العربية السعودية. تاريخ وعلاقات 1939-1945، دمشق، 2013، ص113.
3. Tarik EL-Erris, Saudi Arabia. A Study in Nation Building (Ph.D.), Thesis, University Ann Arbor (Michigan, 1976), p.65.
4. خير الدين الزركلي، الوجيز في سيرة الملك عبد العزيز، دار العلم للملايين، بيروت، 1984، ص147.
5. عبد الرزاق خلف خميس الزيدي، المصدر السابق، ص172.
6. المصدر نفسه، ص173.
7. فاسيليف، تاريخ العربية السعودية، ترجمة خيري الضامن وجلال الماشطة، دار التقدم، موسكو، 1986، ص565.
8. زاهية قدورة، شبه الجزيرة العربية. كياناتها السياسية، دار النهضة العربية، بيروت، د.ت، ص88.
9. ولد في نجد عام 1902، وهو الابن الاكبر لملك المملكة العربية السعودية عبد العزيز آل سعود. تولى العرش عقب وفاة والده عام 1953. الغى تجارة الرقيق عام 1962. اشترك في مؤتمر القمة العربي الاول عام 1964. تنحى عن العرش في مطلع تشرين الثاني 1964، سافر الى الخارج، ثم أقام في القاهرة أواخر عام 1966 حتى وفاته عام 1969. ينظر:
عبد الوهاب الكيالي، موسوعة السياسة، الجزء الثالث، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 1981، ص169.
10. Alvin J. Cottrell, The Persian Gulf States, The John Hopkins University Press, London, 1980, P.607; Kingdom of Saudi Arabia, Ministry of Information, Saudi Arabia Land of Achievement, N.P., N.D., P.44.
11. فاسيليف، المصدر السابق، ص566.
12. Fouad AL-Farsy, Saudi Arabia. A case Study in Development, London, 1978, P.151.
13. Abd-el Wahhab Abd-el Wassie, Education in Saudi Arabia, The University Press, Glassgow, 1970, P.55.
14. Fouad AL-Farsy, Op. Cit., P.151.
15. Ibid., P.152.
16. ولد عام 1921. تولى وزارة التعليم العالي عام 1958. برز في عهد الملك فيصل عام 1962، عندما اوكلت اليه وزارة الداخلية، واستمر في منصبه حتى اغتيال الملك عام 1975. والى جانب منصب وزير الداخلية، شغل - منذ عام 1967 - منصب نائب رئيس مجلس الوزراء وبصفته هذه، كان في موقع يمكنه من الاشراف على كل انشطة البلاد الاساسية في الأمن والنفط والتربية. عين ولياً للعهد مع تبوء الامير خالد العرش السعودي. اصبح ملكاً عام 1982، خلفاً للملك خالد . توفي عام 2005. ينظر:
عبد الوهاب الكيالي، موسوعة السياسة، الجزء الرابع، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 1981، ص ص 611-612؛ منير بعلبكي، معجم اعلام المورد، بيروت، 1992، ص329؛
http:// WWW.Wikipedia.Org
17. خير الدين الزركلي، المصدر السابق ، ص 175.
18. " إتحاد الجامعات العربية "، دليل الجامعات العربية، الجهاز المركزي للكتب الجامعية والمدرسية والوسائل التعليمية، د. م، 1976، ص126.
19. Abd-el Wahhab Abd-el Wassie, Op. Cit., P.57.
20. Ibid., P.57.
21. Alvin J-Cottrell, Op. Cit., P.607.
22. علي جواد الطاهر، الكتاب الخليجي. الكويت. البحرين. السعودية والشرقية، قطر، الامارات، عُمان، العراق (البصرة)، الدار العربية للموسوعات، بيروت، 2005، ص 130.
23. المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، دليل خطط الدراسة في الجامعات العربية، الجزء الاول: العلوم الاساسية والتطبيقية، المركز العربي لبحوث التعليم العالي، دمشق، د. ت.
24. Fouad AL-Farsy, Op. Cit., P.152.
25. Abd-el Wahhab Abd-el Wassie, Op. Cit., PP.57-58.
26. Fouad Al-Farsy, Op. Cit., p.153.
27. " Kingdom of Saudi Arabia, Ministry of Education , Statistics Research and Educational Documents Unit (Statistical Unit) Educational Statistics. 1971-1974 ", 5th issue, PP.288-289.
28. علي جواد الطاهر، المصدر السابق، ص131.
29. أقدم الجامعات الامريكية وأعرقها، واقدم جامعات العالم، وأكثرها من حيث عدد الخريجين والباحثين الذين حصلوا على جوائز نوبل وغيرها من الجوائز والاوسمة. تقع في مدينة كمبردج بولاية مساشوستس الأمريكية. اسسها جون هارفارد(John Harvard) عام 1936، وهو قس بيورتياني شاب، أهدى كتبه ونصف ثروته الى الجامعة، التي تعد نظيرة لجامعتي كمبردج واكسفورد في بريطانيا. عدت الأصعب على صعيد جامعات العالم شروطاً في قبول الطلبة، وترتيبها الخامس عالمياً في هذا السياق. ينظر:
كريم صبح، أصول التعليم العالي الامريكي الدينية. مرحلة كلية( جامعة) " هارفرد " التأسيسية 1633- 1650( بحث غير منشور)، ص7.
Encyclopedia Britannica Concise, 2006, P.844.
30. Fouad AL-Farsy, Op. Cit., p.153.
31. زاهية قدورة ، المصدر السابق، ص89.
32. فاسيليف، المصدر السابق، ص566.
33. المصدر نفسه، ص567.
34. مضاوي الرشيد، تاريخ العربية السعودية بين القديم والحديث، الطبعة الثالثة، دار الساقي، بيروت، 1981، ص173.
35. خير الدين الزركلي، المصدر السابق، ص147.
36. علي جواد الطاهر، المصدر السابق، ص133.
37. المصدر نفسه، ص134.
38. فاسيليف، المصدر السابق، ص566.
39. محمد علي رضا الجاسم، مقدمة في اقتصاديات المملكة العربية السعودية، د.م، د.ت، ص32.
40. محمد بن صنيتان، السعودية الدولة والمجتمع. محددات تكون الكيان السعودي ، الطبعة الاولى، الشبكة العربية للابحاث والنشر، بيروت، 2008، ص67.
41. محمد علي رضا الجاسم، المصدر السابق، ص33.
42. محمد بن صنيتان، المصدر السابق، ص68.
43. Fouad AL-Farsy, Op. Cit., P.164.
44. Ibid.
45. Ibid., P.165.
46. محمد بن صنيتان، المصدر السابق، ص79.
47. المصدر نفسه، ص80.
48. عبد الرزاق خلف خميس الزيدي، المصدر السابق، ص177.
49. يوسف عبد الله الصائغ، إقتصاديات العالم العربي والتنمية منذ العام 1945، الجزء الاول: البلدان العربية الاسيوية، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 1982، ص ص 274-275.
50. خير الدين الزركلي ، المصدر السابق، ص147.
51. محمد بن صنيتان، المصدر السابق، ص80.
52. Fouad AL-Farsy, Op. Cit., p.165.
53." Kingdom of Saudi Arabia , Ministry of Education, Directorate General for Relations and External Scholarship ", June, 1975, P.155.
54. وزارة التربية، دليل رسائل الماجستير والدكتوراه للمواطنين السعوديين (1348-1394هـ) (1927-1974م)، قسم التوثيق التربوي، الرياض، 1975، ص159.
مقتبس في:
Foaud AL-Farsy, Op. Cit., P.159.

Downloads

Published

2021-04-18

Issue

Section

Historiography

How to Cite

Higher education and its institutions in the Kingdom of Saudi Arabia 1957-1975. (2021). Al-Adab Journal, 111, 245-276. https://doi.org/10.31973/aj.v0i111.1500

Publication Dates