Obstacles to the supervisory work of the Inter-oriented education and director of the school field study in the city of Homs

Authors

  • Rose Ahmed Issa Al-Baath University / College of Education Homs / Syria

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v0i115.1318

Keywords:

/

Abstract

The study aimed to identify obstacles supervisory work of the Inter-oriented education and director of the school, from the perspective of managers basic education schools in the city of Homs and the disclosure of the differences between the answers of respondents in their estimates of the obstacles supervisory work of the Inter-oriented education and director of the school from the perspective of supervisors and managers depending on the different variable Occupation (router / director), experience, training. It was the use of descriptive analytical method to achieve the objectives of the study, the researcher designed a questionnaire as a means of collecting data and information. It included 38 items distributed on the five areas of study administrative and organizational aspects, preparation, qualification and professional growth, the nature of the relationship between the router and the educational director, technical performance, personal qualities.
The study population consisted of all supervisors and managers in basic education schools in the city of Homs for the academic year 2013/2014.
The study sample included the entire population of the study was to use some statistical methods such as grades and averages, and analysis of variance and t-test and the correlation coefficient (Pearson) and reliability coefficient (Olvakronbach.) The study resulted in the following findings: There are differences between the answers of respondents are statistically significant variable depending on the job (director of the school - an educational prompt) all came in favor of school administrators. The lack of differences between the responses of the sample depending on the years of experience variable. There are differences between the mean scores of do not have the training and the training of their semester or more, and for the benefit of those who have the training. The study recommended the following
Pre-service setup for each of the picks of the principals and supervisors of their supervisory tasks, and be seen to the process of educational guidance by those responsible at the level of the ministry and the departments of Education and at the field level as a process of comprehensive, integrated in its objectives, functions and parties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1- ابن منظور ، أبي الفضل جمال الدين محمد بن مكرم . لسان العرب . المجلد العاشر ، دار صادر بيروت ، ، 1410ه
2- بطاح , أحمد (1991): علاقة المشرف التربوي بمدير المدرسة كمشرف تربوي مقيم . مؤتة للبحوث والدراسات، المجلد السادس – العدد الثاني – 1991م، ص 281-298.
3- الحبيب، عبد الرحمن محمد(1995): العلاقة بين الموجه التربوي ومدير المدرسة"، ورقة عمل قدمت للقاء السنوي الثاني في مجال الإدارة التربوية (مدير المدرسة: مسؤولياته وواجباته) المنعقد في جامعة الملك سعود في 10-12/6/1995‍.
4- راتب، سعود (1994): معوقات العمل الإشرافي في الأردن كما يراها المشرفون التربويون، مجلة دراسات، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن، مجلد 21أ ، عدد 4، آب 1994م، ص 445-472.
5- العويرضي، عبد الرحمن عبد الله(1999): العوامل المؤثرة في فاعلية أداء مديري المدارس الابتدائية في منطقة الرياض التعليمية، رسالة الخليج العربي، مكتب التربية العربي لدول الخليج، الرياض، المملكة العربية السعودية ، عدد 73، مجلد 18.
6- الخطيب ، إبراهيم والخطيب ، أمل ( ٢٠٠٣ ) : الإشراف التربوي فلسفته أساليبه تطبيقاته ، الطبعة الأولى ، دار قنديل للنشر والتوزيع ، عمان .
7- حمدان, سناء(2005): دور المشرف التربوي في تطوير الإدارة المدرسية في المرحلة الأساسية الدنيا بمحافظات غزة من وجهة نظر المشرفين التربويين والمديرين, رسالة ماجستير(غير منشورة), كلية التربية, الجامعة الإسلامية, غزة, فلسطين.
8- المقيد, عاهد( 2006) واقع الممارسات الإشرافیة للمشرفين التربویین بوكالة الغوث بغزة في ضوء مبادئ الجودة الشاملة وسبل تطويره, رسالة ماجستير(غير منشورة), كلية التربية, الجامعة الإسلامية, غزة , فلسطين.
9- سعد , نيفين (2008): فاعلية مدير المدرسة في وكالة الغوث الدولية بغزة من وجهة نظر المشرفين التربويين في ضوء معايير الجودة الشاملة, رسالة ماجستير(غير منشورة) , جامعة الأزهر, غزة.
10- خالد، نزيه ( 2006 ): الجودة في الإدارة التربوية والمدرسية والإشراف التربوي, دار أسامة, عمان ,الاردن.
11- لهلبت, فراس( 2010): دور المشرفين التربويين في تطوير الإدارة المدرسية كما يراها مديرو المدارس الحكومية في المحافظات الشمالية لوسط فلسطين, رسالة ماجستير(غير منشورة), جامعة النجاح الوطنية , كلية الدراسات العليا, نابلس, فلسطين.
12- مصلح, إيمان(2011): تطوير معاییر اختيار المشرفین التربویین في ضوء تجارب بعض الدول, رسالة ماجستير(غير منشورة), كلية التربية, الجامعة الاسلامية, غزة, فلسطين.
13- ستراك, رياض والخصاونة فؤاد ( 2004 ): دراسات في الإدارة التربوية ، دار وائل, عمان ,الأردن.
14- فلمبان, إيناس( 2009): الرضا الوظيفي وعلاقته بالالتزام التنظيمي لدى المشرفين التربويين والمشرفات التربويات بإدارة التربية والتعليم بمدينة مكة المكرمة, رسالة ماجستير(غير منشورة), كلية التربية, جامعة أم القرى, المملكة العربية السعودية.
15- العنزي, مرضي(2009): واقع التكامل بين ممارسات مدير المدرسة و المشرف التربوي في بعض المسؤوليات الإشرافية في ضوء آلية الإشراف المباشر, رسالة ماجستير(غير منشورة), كلية التربية , جامعة أم القرى, المملكة العربية السعودية.
16- السلمي, نايف (2008): درجة إسهام المشرف التربوي المنسق في حل مشكلات الإدارة المدرسية, رسالة ماجستير(غير منشورة) , كلية التربية , جامعة أم القرى, المملكة العربية السعودية.
17- حبايب, أسعد(2008): درجة إدراك المشرفين التربويين في مديريات التربية والتعليم لتأثير العولمة في العملية التعليمية التعلمية في شمال الضفة الغربية ووسطها, رسالة ماجستير( غير منشورة), كلية الدراسات العليا, جامعة النجاح الوطنية, نابلس , فلسطين.
18- الطعاني، حسن( ٢٠٠٥ ):الإشراف التربوي مفاهيمه وأهدافه وأسسه وأساليبه، دار الفكر, عمان.
19- اللخاوي, محمد (2008): دور مديري المدارس الإعدادية بوكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة في تنمية الإبداع الجماعي لدى معلميهم وسبل تطويره, رسالة ماجستير (غير منشورة),الجامعة الاسلامية, كلية التربية, غزة.
20- المغيدي، الحسن محمد. ( 1997 ). معوقات الإشراف التربوي كما يراها المشرفون والمشرفات في محافظة الإحساء التعليمية، مجلة البحوث التربوية ، جامعة قطر، العدد (12).
21- العاجز, حلس, فؤاد, داود(2009): دليل المشرف التربوي لتحسين عمليتي التعليم والتعلم, كلية التربية , الجامعة الإسلامية , غزة, فلسطين.
22- ريان, فكري ( 2002 ) : التوجيه الفني بين النظرية والتطبيقية, الكويت, دار القلم.
23- كساب، نهلة ( 2003 ). الدور المتوقع والواقعي للمشرف التربوي كما يراه المشرفون التربويون والمعلمون في مراحل التعليم قبل الجامعي بقطاع غزة، رسالة دكتوراه( غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الأقصى.
24- إسماعيل، محمد علي ( 2001 ): برنامج تدريبي مقترح للموجهين الفنيين وأثره على تطوير العملية التعليمية في المدرسة الابتدائية، كلية التربية، جامعة عين شمس رسالة دكتوراه غير منشورة.
25- أبو شملة, كامل(2009): فعالية الأساليب الإشرافية في تحسين أداء معلمي مدارس وكالة الغوث بغزة من وجهة نظرهم وسبل تطويرها, رسالة ماجستير (غير منشورة),كلية التربية, الجامعة الإسلامية , غزة , فلسطين.
26- عيسان, العاني, صالحة, وجيهة(2005): دور المشرف التربوي ومعيقات أدائه من وجهة نظر المشرفين أنفسهم في ضوء بعض المتغيرات في سلطنة عمان, مجلة رسالة الخليج العربي, العدد 106.
27- مدانات, كمال ,أوجيني, برزة (2002): نحو إشراف أفضل, دار مجدلاوي للنشر, عمان ,الأردن.
28- أبو شاهين, دلال(2011):دور الموجه التربوي في النمو المهني لمعلمي الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي ”دراسة ميدانية لآراء المعلمين في محافظة القنيطرة “مجلة جامعة دمشق, مجلد 27.
29- الحلاق, دينا(2008):متطلبات تطوير الإشراف التربوي في المرحلة الثانوية بمحافظات غزة في ضوء الاتجاهات المعاصرة, رسالة ماجستير (غير منشورة), كلية التربية, جامعة الأزهر , غزة , فلسطين.
30- القرشي , عبد الله(2008): دور المشرف التربوي في تطوير اداء معلمي المواد الاجتماعية في مجال استخدام الوسائل التعليمية, رسالة ماجستير (غير منشورة), كلية التربية , جامعة أم القرى, المملكة العربية السعودية.
31- الجرجاوي, النخالة, زياد, سمية (2008): واقع الإشراف التربوي في مدارس التعليم الثانوي الحكومي في محافظات غزة, رسالة ماجستير (غير منشورة), جامعة القدس المفتوحة, غزة.
32- مرتضى, أبو النور, سلوى, حسناء(2009): التوجيه التربوي في رياض الأطفال, ط3,منشورات جامعة دمشق, سورية.
المراجع الاجنبية:
1- Abdullah, Huq, Ismail, Abdul, kazi, Aziah(2008):Headmaster's Managerial Roles Under School-Based Management and School Improvement: A Study in Urban Secondary Schools of Bangladesh, EDUCATIONIST ,volume 11,No2.
2- Reeves, D (2009). Looking Deeper into the Data. Educational
Leadership, v66 n4 p89-90.
3- Sullivan, Susan & Glanz, Jeffery (2000). Alternative Approaches
Journal Of Curriculum And Supervision. Spring, v(15), Issue(3),
p(212-235).
4- Whitaker, Todd and Elizabeth Turner,’ What is Your Priority?” NASSP Bulletin, Vol. 84. No. 617, Sept. 2000. pp 16-21.
5- Smith, J., “ Educational Leadership and Staff development: stop the train (ing), I want to get off”. NASSP Bulletin, Vol.45, No. 444, 2000. pp 79-83.

Downloads

Published

2016-03-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Issa, R. A. (2016). Obstacles to the supervisory work of the Inter-oriented education and director of the school field study in the city of Homs. Al-Adab Journal, 115, 589-626. https://doi.org/10.31973/aj.v0i115.1318

Publication Dates