When narration over helmed poetry
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i128.385Keywords:
Poetry, narrationAbstract
Then comes narration , a storytelling characteristic , into the poem as a raw material as we can see in the Intimate diary which is a combination of the narration of the later and the previous and the later and that is when the narrator stops narrating in the past tense from time to time with the aim of metaphorical commentary in the present tense, in other words, alternately recalling the facts with the comment on them, "1, especially as he enters the texture of the poem from the wider door, and gives the indication that gives the opportunity to resurrect more and in a more easy manner, in the course of it turns out that the narration has the ability to disclose first without paying attention to what has passed, and secondly , it releases the imagination process to its utmost limits , this is evident with the free poem and the prose poem, as it partially abandoned its musical and formative limitations.
Downloads
References
شعرية الرواية ، فانسون جون ، ترجمة وتقديم لحسن احمامة ، الطبعة الاولى ، 2012دار التكوين للتأليف والترجمة والنشر .
المفكرة النقدية ، د. بشرى موسى صالح ، الطبعة الاولى ، بغداد ، 2008، دار الشؤون الثقافية العامة.
من فلسفات التأويل الى نظريات القراءة ، دراسة تحليلية نقدية في النظريات الغربية الحديثة ، عبد الكريم شرفي ، الدار العربية للعلوم ناشرون ، ط1، 2007، ص218-219.
معجم النقد الادبي ، ترجمة وتحرير ، كامل عويد العامري ، دار المأمون للترجمة والنشر ، بغداد 2013، ص104.
و....شعر ، عدنان الصائغ ، الطبعة الاولى 1436ه/2015م، الروسم للصحافة والنشر والتوزيع ، ص126-127.
مدخل الى علم النص ، مشكلات بناء النص ، تأليف زتسيسلاف واورزنياك ، ترجمه وعلق عليه ، أ.د. سعيد حسن بحيري ، مؤسسة المختار للنشر والتوزيع ، الطبعة الاولى ، 1424ه- 2003م، ص42.
الخطاب والنص ، المفهوم ، العلامة ، السلطة ، عبد الواسع الحميري ، الطبعة الثانية 2014م-1435ه، ص101.
من اجل سيميائية تعاقبية للرواية ، كريزنسكي ، افاق ، عدد 9-8.
السرد العربي القديم ، الانواع والوظائف والبنيات ، ابراهيم صحراوي ، الدار العربية للعلوم ناشرون ، الطبعة الاولى ، 1429ه-2008م.
الخطاب بين فعل التثبيت واليات القراءة ، مركزية البنية وامبريالية الدلالة ، د.عميش عبد القادر ، دار الامل للطباعة والنشر والتوزيع ،
الاثر المفتوح ، امبرتو ايكو ، ترجمة عبد الرحمن بو علي ، الطبعة الثالثة 2013،دار الحوارللنشر والتوزيع .
معجم النقد الادبي ، ترجمة وتحرير كامل عويد العامري ، دار المأمون للترجمة والنشر ، بغداد 2013، ص295.
بنية الشكل الروائي ، الفضاء – الزمن – الشخصية، المركز الثقافيالعربي ، بيروت ، 1990.
القلق الوجودي ، جيمس بارك ، ترجمة الدكتور سلمان عبد الواحد كليوش، المركز العلمي العراقي ، بغداد ، دار ومكتبة البصائر ، للطباعة والنشر والتوزيع ، لبنان- بيروت ،الطبعة الاولى 2012.
التحليل البنيوي للسرد ، رولان بارت ، ترجمة حسن بحراوي ، بشير القمري، عبد الحميد مقار ، افاق ، عدد 9-8، 1988.
القراءة والتجريب ، حول التجريب في الخطاب الروائي الجديد في المغرب ، سعيد يقطين ، رؤية للنشر والتوزيع ، الطبعة الاولى 2014.
علم السرد ، الشكل والوظيفة في السرد ، تأليف جيرالد برنس ، ترجمة الدكتور باسم صالح ، دار الكتب العلمية.
الوجود والزمان والسرد ، فلسفة بول ريكور ، ترجمة وتقديم سعيد الغانمي ، المركز الثقافي العربي ، بيروت –لبنان، 1999.
المبدأ الحواري ، دراسة في فكر ميخائيل باختين ، ترجمة فخري صالح ، دار الشؤون الثقافية ، بغداد ط1، 1992م.
افاق نقد استجابة القاريء ، فولفغنغ ايزر ، ترجمة احمد بوحسن ، من قضايا التلقي والتأويل ، منشورات كلية الاداب والعلوم الانسانية بالرباط ، سلسلة ندوات ومناظرات ، رقم 36، الدار البيضاء ، 1995.
النص والسلطة والحقيقة ، ارادة المعرفة وارادة الهيمنة ، نصر حامد ابو زيد ، المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء – المغرب ، الطبعة الخامسة 2006.
السرد في الشعر العربي القديم ، استراتيجيات الرؤية واليات القصص، حاتم الصكر ، افاق ، مجلة اتحاد كتاب المغرب ، عدد 61/62، 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.