Spatial analysis of the phenomenon of dropout of primary school students in the city of Baghdad for the year 2009/2010 /

Authors

  • Shaker Mahmoud Eyal
  • Ali Abdul Amir Sajit

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v0i111.1505

Keywords:

/

Abstract

This study deals with dropout of pupils in primary education in Baghdad in 2009 /2010 in terms of geography, and fall within the population studies, where the dropout one of the factors influencing the educational structure of the population.

The study shows that dropouts’ pupils in primary schools in Baghdad distributed uneven geographical distribution, and Baghdad city considers the most dropouts of pupils at this level of learning. The percentage of dropout pupils was (19.4%) of the total dropouts in Iraq, and at the municipal level in the city. It is observed that there is a disparity in dropout rates from one municipality to another, where learning area topped in Baghdad Al-Jadida municipality for dropout pupils, and the proportional importance was (17.1%) of the total dropouts in Baghdad city, While dropout rates fell to the lowest level in the municipality of Al-Mansour, and the proportional importance was (1.1%) of the total dropouts in the city.

The dropout by type has also varied according to the geographical distribution in the city of Baghdad and by municipalities, the percentage of dropout male pupils was (55.6%), versus (44.4%) for females, Baghdad Al-Jadida municipality came as the highest percentage of dropout male pupils with (18.7%) percentage, while Mansour municipality was less proportions of dropout male pupils, the proportional importance was (1.1%) of the total male dropouts in the city of Baghdad, of the total male dropouts in the city of Baghdad, while the highest percentage of female dropout pupils was in Al-Sader AL- oula municipality with percentage (17.6%), While the municipality of Al-adhamiya was the least and the proportional importance was (1%) of the total dropouts in the city of Baghdad.

On grade level, it had to be identified the dropout of the importance of variability detected at the level of the classroom also. At the city level, the highest percentage of dropout was in the fifth grade valued (22.7%) of the total dropouts in the city of Baghdad.

the image of the geographical distribution of dropout varied by the classroom between municipalities in the city of Baghdad, while the dropout was in the fifth grade in the Al-Karkh municipality with ​​(32.3%) percentage as the highest rate of dropout between municipalities, Al-Doraa municipality was the lowest dropout rate for the second grade with (8.6%) percentage of the total dropouts in the municipality itself.

To detect the affecting factors of the variation to this phenomenon and a spatial analysis of this discrepancy, it has been studied of spatial relations with a number of variables. And through the study, it shows that there is a spatial variation of the spatial relationships between the pupils’ dropout in primary stage in Baghdad and related variables. At the city level, a two-way relationship emerged, proportional trend was (age structure of the drop-outs) variable, the strongest relationship in the dropout, the reverse trend was for (services provided by the school to pupils) variable, the strongest impact in the dropout. At the municipal level, the relationship was proportional with (age structure of the drop-outs) variable, which is the most influential phenomenon in most municipalities. Followed by (the parent who lives with him leaking) variable in Al-Rasheed municipality, while inverse relationship appeared as the most influential on school dropout with (monthly income of the family) variable in the Al-Ghadeer municipality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- بديع محمود قاسم ,جانيت خضر بني, التسرب في التعليم المتوسط ،وزارة التربية ،المديرية العامة للتخطيط التربوي ،قسم التوثيق والدراسات ،العدد 92 ،1976 ,ص6.
- حاتم علو الطائي وآخرون, تسرب التلاميذ في المرحلة الابتدائية (الأسباب والمعالجات ) ، مجلة دراسات تربوية ،مركز البحوث والدراسات التربوية في وزارة التربية ،جمهورية العراق ، العدد الثاني ،السنة الأولى ، نيسان ،2008 ,ص76.
Ʒ- UNESCO, Office of statistics" A Statistical study of wastage at school" Paris-Geneva, 1972,p.16.
- فيصل محمد عبد الوهاب سعيد, فعالية "جودة" أداء المعلم في الحد من مشكلة تسرب الطلاب كما يراها مشرفو ومعلمو المرحلة الابتدائية لمنطقة الباحة التعليمية ،بحث مقدم للقاء السنوي (14) للجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية (جستن) ،1428هجري ,ص10.
- حاتم علو الطائي وآخرون, مصدر سابق,ص76.
- الأمم المتحدة, المعجم الديموغرافي متعدد اللغات, اللجنة الاقتصادية والاجتماعية , الاتحاد الدولي للدراسات العلمية للسكان , ط2 ,بغداد ، بلا تاريخ ،ص 76 .
- صباح محمود محمد, مشروع الفرق الإرشادية لمعالجة ظاهرة التسرب في المدارس الابتدائية في مدينة الصدر ،مجلة كلية التربية ،الجامعة المستنصرية ،العدد الرابع ،1988, ص3.
- خديجة حسن جاسم المشهداني, العوامل الاجتماعية المؤثرة في تسرب تلاميذ المرحلة المتوسطة(دراسة ميدانية في مدينة بغداد),رسالة ماجستير غير منشورة,جامعة بغداد ، كلية الآداب, جامعة بغداد,2000,ص10.
- وليد محمد كاطع الدراجي ،خدمات التعليم الابتدائي في مدينة الصدر ،رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية، 2011 .
- عباس فاضل السعدي ومحسن عبد علي, توزيع الخدمات التعليمية وتغيرها(الكمي والنوعي)في العراق للمدة(1977-2006),مركز إحياء التراث العلمي العربي, جامعه بغداد ،ص2 0
- إبراهيم مهدي ألشبلي وآخرون, تقويم العملية التعليمية, مطبعة المعارف,بغداد,1976,ص27
- وزارة التربية, الإحصاء التربوي في العراق بالتعاون مع منظمة اليونيسيف, التقرير التحليلي, الجزء الثاني,2003-2004,ص3 .
- وزارة التربية , تطور التربية في العراق (89/90-90/1991) تقرير مقدم إلى المؤتمر الدولي للتربية , الدورة (43) , جنيف ,1992,ص17.
- جمعه علي داي باخي, جغرافية التعليم الابتدائي في محافظات السليمانية وأربيل ودهوك, أطروحة دكتوراه غير منشورة ,الجامعة المستنصرية ، كلية التربية قسم الجغرافية ,2006,ص10 .
- عبد الحسين احمد زويلف وآخرون،الإهدار الكمي في التعليم العام والمهني في العراق ، وزارة التربية ، مركز البحوث والدراسات التربوية ، مجلة دراسات تربوية ، العدد الرابع ، السنة الأولى ، تشرين الأول ، 2008 م ، ص 76.
- واجه الباحث مشكلة تمثلت في توحيد البيانات بين الحدود المساحية لمديريات التربية والتقسيمات الإدارية لبلديات مدينة بغداد , وتمت معالجتها عبر توحيد البيانات على ضوء الحدود المساحية للبلديات المذكورة, عبر إعداد جداول الأحياء السكنية التي اشتملت عليها المديريات ومدارسها الابتدائية في تلك الأحياء , مقارنة بالأحياء السكنية والمدارس الابتدائية في البلديات تم توحيدها
•- اعتمد الباحث على الدراسة الميدانية في الكشف عن علاقة الظاهرة مع المتغيرات ذات الصلة, وذلك لعدم توفر بيانات على مستوى الوحدات البلدية للعام 2009 /2010.
- محمود ألبياتي ،دلال القاضي ،البحث العلمي وأساليبه باستخدام البرنامج (SPSS) ،الطبعة الثانية ،2010 ،ص184-185 .
- عبد الرزاق محمد البطيحي ،محمود حسن المشهداني ،إبراهيم محمد حسون القصاب , الإحصاء الجغرافي ,وزارة التعليم العالي والبحث العلمي, جامعة بغداد ,مطبعة جامعة بغداد,1979,ص27.
- وزارة التربية ، الإحصاء التربوي في العراق بالتعاون مع منظمة اليونيسيف ،التقرير التحليلي ،الجزء الثاني ،مصدر سابق ،ص17 .
- وزارة التخطيط،الجهاز المركزي للإحصاء وتكنولوجيا المعلومات ، التقرير الوطني التحليلي للأهداف الإنمائية للألفية ، مصدر سابق ، ص 13.
- المصدر نفسه ، ص 15.
- وزارة التخطيط ،الجهاز المركزي للإحصاء وتكنولوجيا المعلومات ،المسح العنقودي متعدد المؤشرات، الملحق الأول: التقرير النهائي، مراقبة أوضاع الأطفال والنساء ،2006 ،ص6
- المصدر نفسه ،ص68.

Downloads

Published

2015-03-15

Issue

Section

Geography

How to Cite

Eyal, S. M., & Sajit, A. A. A. (2015). Spatial analysis of the phenomenon of dropout of primary school students in the city of Baghdad for the year 2009/2010 /. Al-Adab Journal, 111, 317-338. https://doi.org/10.31973/aj.v0i111.1505

Publication Dates