هوامش في الجانب الفكري للسرد المقدس
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1iSpecial%20is.479Keywords:
السردAbstract
The Holy narrative dazzle our imagination, and as we moved away from talking about the nature of the sacred narratives and the branches of that essence, it is necessary to uncover the intellectual elements of that narration, or to interpret the text to extract its truth and fertility. But what can we know from the features of the narrative and the sacred text that sometimes frightens us or restricts the rules of our ideas to extract new or different? In the study try to address the aspects that represent the idea contained in the story, and talk about the Quranic stories indicates that the Koran book can provide different or new and we can understand and discover the new variant and belonging to the modernist side of the Koran.
And look at the surrounding narrative of the Koran, will lead us to:
1-Imagination 2 - brainstorming 3 - Inductive approach 4 - the use and employment of science 5 - re - refining images and merge them with each other 6 - application of ideas - Conclusion.
The investment of the sacred narrative in the Qur'an will mean that we are trying to operate our intellectual tools to build the different intellectual aspects in any narration and then to know the links that relate to the human sciences and their relations and to benefit from them in reading the intellectual and the physical scene. In the Koran or the Torah or related stories will mean the relationship and impact of that story on the world literature and science and the ideological side ... etc. Thus, we can use the narratives of narration in the production of the curriculum or thought or wisdom, which are not absent from the ideas of specialists in the Koranic studies or critics of the sacred text.
I believe that the compatibility of the intellectual with the narrative aspect of the sacred texts - especially in the Koran - represents the salvation of the Koran from the dogmatic perception that restricts the science of the Koran and transmits it to a code that does not produce coherent thought and dispel scientific, methodological or organizational bases. Here I wanted to define intellectual windows or The map that goes into understanding and building narrative.
Downloads
References
2. الرازي محمد بن أبي بكر بن عبد القادر، مختار الصحاح، دار الجيل، بيروت ،1407هـ- 1987م .
3. أماني صالح أبو شمالة ،أثر استخدام السرد التحليلي للقصة القرآنية على تنمية التفكير الاستنتاجي والاتجاه نحو تعلم القصة لدى طالبات الصف الثاني عشر ، رسالة ماجستير مخطوط ، إشراف د. محمد شحادة زقوت ، 1430 هـ - 1431 هـ - 2009 م - 2010 م.
4. بو فرومة حكيمة ، المتلقي في الخطاب القرآني ، أطروحة دكتوراه بإشراف د. آمنة بلعلي ، الجزائر ،2010م .
5. بلحسيني نصيرة ، الصورة الفنية في القصة القرآنية قصة سيدنا يوسف – عليه السلام – أنموذجا – دراسة جمالية – رسالة ماجستير مخطوط ، إشراف د.رمضان كريب ، جامعة تلمسان ، الجزائر ، 1427هـ- 2006م.
6. حفيظة عبداوي ، أسلوب التكرار في القصة القرآنية قصة موسى – عليه السلام نموذجا ، رسالة ماجستير مخطوط ، جامعة تلمسان ، الجزائر ، 1422هـ - 2001م .
7. حسن بحراوي ، بنية الشكل الروائي (الفضاء- الزمن- الشخصية ) المركز الثقافي العربي ، ط1، بيروت ، الدار البيضاء ،1990، ص119 .
8. محمد مشرف خضر ، بلاغة السرد القصصي في القران الكريم ، رسالة دكتوراه بإشراف د.عبد الرحيم محمد زلط ود.محمد عبد المطلب مصطفى د.مختار جبلي ، كلية الآداب جامعة طنطا ، ص207 .
9. الشيخ الطوسي ،تفسير التبيان،تحقيق وتصحيح احمد حبيب قصير،الطبعة الاولى ، 1409 هـ .
10. د.طلال خليفة سلمان ، مستويات السرد الوصفي القرآني دراسة أسلوبية ،مجلة تراث النجف ،العدد 2 ، ذو القعدة 1434هـ .
11. د.كمال احمد غنيم ، بناء السرد القصصي في سورة يوسف ، مجلة جامعة الأقصى ، مجلد 15، العدد 2 ، 2011م .
12. محمد أبو زهرة، تاريخ الجدل دار الفكر العربي ، بلا .
13. عفيف عبد الفتاح طبارة ، روح الدين الإسلامي ،ط8 ،دار العلم للملايين ،بيروت ،1969م
14. محمد فالح الجهني ، الدراسات المستقبلية شغف العلم و إشكالات المنهج،مجلة المعرفة ، العدد 175 ،2010.
15. الميرزا محمد المشهدي ،تفسير كنز الدقائق ،ط1،جماعة المدرسين ،قم ،1407ق .
16. محمد فؤاد عبد الباقي،المعجم المفهرس لألفاظ القران الكريم ،طبعة ذوي القربى ،ط3،قم،1384هـ،ص
17. محمد طوال ، أسلوب السرد القصص في القران ، أطروحة ماجستير بإشراف د. كمال إسماعيل ، 1409هـ - 1988م ، جامعة ابو بكر بلقايد– تلمستان .
18. محمد عبد اللاة عبده دبور ، أسس بناء القصة من القران الكريم دراسة أدبية ونقدية ، رسالة دكتوراه ، بإشراف د.فتحي محمد أبو عيسى ،جامعة الأزهر ، 1417هـ - 1996م
19. سعيد جبار ،الخبر في السرد العربي- الثوابت والمتغيرات - ، ط1 ، الدار البيضاء، 2004م .
20. سي بوث ،أنواع السرد القصصي ، ترجمة: الدكتور حسيب الياس حديد ، مركز النور http://www.alnoor.se/article.asp?id.
21. سهام سديرة ، بنية الزمان والمكان في قصص الحديث النبوي الشريف ، رسالة ماجستير مخطوط بإشراف د.رابح دوب ، جامعة منتوري – قسطنطينية- الجزائر ، 2005-2006م .
22. د.سالم بيدق ، السرد القرآني خصائصه وتقنياته ،المجلة الجامعة ، العدد16،المجلد 2 ، ابريل ، 2014م .
23. د.عودة عبد الله ، ا.إبراهيم داوود ،دراسة تحليلية نقدية لكتاب القصص القرآني في مفهومه ومنطوقه للأستاذ عبد الكريم الخطيب ، دار المعرفة ، بيروت ، بلا تاريخ .
24. علي بن إبراهيم القمي، تفسيرالقمي،تصحيح وتعليق ،طيب الجزائري،ط3،قم،1404
25. د.رحيم الساعدي،المستقبل في الفكر اليوناني والإسلامي ، ط1، دار الفراهيدي ، بغداد،2010م .
26. رياض بن يوسف ، أدبية السرد القرآني مقارنة من منظور علم السرد ،أطروحة دكتوراه بإشراف د.حسن كاتب ، جامعة منتوري قسطنطينية ، الجزائر ، 2009م- 2010م .
27. شارف مزاري ، مستويات السرد الاعجازي في القصة القرآنية ، منشورات اتحاد الكتاب العرب ، دمشق ، 2001م .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.