The reality of scientific production among faculty members of the University of Sharjah in the light of the coronavirus pandemic

Study applied to a sample of faculty members at the University of Sharjah

Authors

  • Huda Mohamed El-Shawish University Of Sharjah - Collage of Arts, Humanities and Social Sciences - Department Of Sociology
  • Assist. Prof. Khalil Ibrahim Al-Halalat University Of Sharjah - Collage of Arts, Humanities and Social Sciences - Department Of Sociology

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3991

Keywords:

Scientific production, teaching staff, coronavirus pandemic

Abstract

This scientific paper addresses the reality of scientific production of faculty members in the light of the coronavirus pandemic through a study applied to a sample of faculty members at the University of Sharjah. The study highlighting the reality of scientific production of faculty members in terms of scientific and social motivations, focusing on the most important constraints, including the University's infrastructure: technical and several other aspects, and monitoring of the most important catalyst for increasing the scientific production of faculty members in the light of the coronavirus pandemic. This study carried on a sample of 73 of faculty members at the University of Sharjah; using social survey methodology.

The most important findings of the study were that the coronavirus pandemic caused difficulty in direct communication between the members of the teaching staff, master and doctoral researchers with an average arithmetic of 2.88 and standard deviation of 0.219.  In addition, the faculty member had a great sense of self-esteem due to his participation in scientific production and fulfilling the need of the society for scientific research, especially considering the spread of the coronavirus pandemic, with an average calculation of (4.20 - 4.35), and standard deviation (0.265 - 0.269).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Huda Mohamed El-Shawish, University Of Sharjah - Collage of Arts, Humanities and Social Sciences - Department Of Sociology

    Graduate student

  • Assist. Prof. Khalil Ibrahim Al-Halalat, University Of Sharjah - Collage of Arts, Humanities and Social Sciences - Department Of Sociology

    Research supervisor

References

بو محمد، علي والبدري (2012، أبريل): واقع البحث العلمي في العالم العربي ومعوقاته، ورقة علمية مقدّمة إلى المؤتمر العربي الثاني لضمان جودة التعليم العالي، جامعة بحرين، ص 626-633.

بوغازي، أحمد أمين (2021): النشر العلمي لدى الأساتذة الجامعيين في ظلّ جائحة كوفيد -19 دراسة ميدانية بقسم علوم الإعلام والاتصال وعلم المكتبات- قالمة، رسالة ماجستير منشورة، قسم علوم الأعلام والاتصال، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، نوقشت وأجيزت من جامعة 08 ماي 1985 قالمة، الجزائر، 2021.

تل، وائل (2011): تحليل واقع الإنتاج العلمي في كلية التربية بجامعة الملك عبدالعزيز وتحديد معوقاته من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الكلية، مجلة دراسات العلوم الإنسانية، العدد3، 2-8-2010، ص 883.

تهامي، (2014): إستراتيجيات تفعيل دور الجامعات المصرية في دعم الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس، مركز تطوير التعليم الجامعي، العدد 28، 2014 ، ص65-155.

حارثي، مشاعل (2015): الحرّية الأكاديمية وعلاقتها بالإنتاجية العلمية لدى عضوات هيئة التدريس بجامعة أمّ القرى (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، نوقشت وأجيزت من جامعة أمّ القرى، مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية ، 6-8-2017.

حنيش، نادية (2016): مشاركة طلاب الجامعة في خدمة المجتمع، مجلة جامعة الزيتونة، العدد 21، 2016، ص 79-117.

راضي، فوقية (2012): الإنتاجية العلمية والحاجات الإرشادية لعضوات هيئة التدريس بجامعة طيبة بالمدينة المنورة، الرابط: https://www.shatharat.net/vb/showthread.php?t=8987، 12/11/2022.

زيدان، أسامة محمود (2012): تفعيل دورعضو هيئة التدريس في التخطيط الإستراتيجي لتحسين جودة الأداء بالجامعات، المجلة الدولية للأبحاث التربوية، العدد 32، 2012م، ص13.

سعيد، فيصل عبدالوهاب (يناير، 2015): دور عضو هيئة التدريس الجامعي في تعزيز القيم الخلفية لدى طلبة مؤسّسات التعليم العالي، ورقة بحثية مقدّمة إلى المؤتمر العربي الدولى الخامس لضمان جودة التعليم العالي، الشارقة – الإمارات.

شايع، فهد (2005): واقع الإنتاج العلمي لأعضاء هيئة التدريس في كليات العلوم الإنسانية في جامعة الملك سعود ومعوقاته، مجلة جامعة الملك مسعود للعلوم التربوية والدراسات الإسلامية، العدد 21، ص83- 113.

شمري، الأدهم (2011): الإنتاج العلمي لأعضاء هيئة التدريس في الحامعات السعودية والعوامل المؤثّرة فيه ومقترحات للتطوير، رسالة دكتوراه منشورة، الإدارة التربوية، ونوقشت وأجيزت من جامعة اليرموك، 14-4-2011، ص10.

صغير، أحمد (2008): بعض مشكلات أعضاء هيئة التدريس التي تؤثّرعلى أدائهم المهني، مجلة كلية التربية بالإسماعيلية جامعة قناة السويس، العدد 10، ص7- 56.

عباس، هشام عبدالله (2019): الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك عبدالعزيز بجدة بالمملكة العربية السعودية، مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية السعودية، العدد 1، 12-2010، ص 101- 151.

كبيسي، والرواي (2010): الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس في جامعة الأنبار من البحوث العلمية ومعوقاته للتخصّصات الإنسانية، ورقة مقدّمة إلى مؤتمر إستراتيجية البحث العلمي في الوطن العربي، جامعة بغداد، ص10.

مرسي وفاء حسن (2011): العدالة الأكاديمية لعضو هيئة التدريس: مدخل لتحقيق جودة الأداء الأكاديمي الواقع وسبل التفعيل، مجلة رابطة التربية الحديثة، مصر، المجلد 4، العدد 9، ص218.

Ana, Karolyna& Nunes, Amaral (2022).Scientometric analysis of scientific production on karst in Brazil over the last 30 years (1990–2020), Journal of South American Earth Sciences, Volume 115, April 2022, 103762.

Carta, Mauro.G.(2015) Why has Scientific productivity increased in Italy? The Lancet, vol,386, Issue 1009, 28 November – 4 December 2015, pp214322144.

Catherine, Beaudry& Sedki, Allaoui (2012). Impact of public and private research funding on scientific production: The case of nanotechnology, Research Policy, Volume 41, Issue 9, November 2012, Pp 1589-1606.

Joaquín M.Azagra-Caro (2019). University-industry scientific production and the Great Recession, Technological Forecasting and Social Change, Volume 139, February 2019, Pp 210-220.

K Aswathappa (2005). Human Resource and Personnel Management. Tata McGraw-Hill Education. P363.

Kamal Dean Parhizgar (2013). Multicultural Behavior and Global Business Environments. Routledge. P 122.

Matanovic, Pejic Bach, M, Radocaj caj Novak I. (2013): Scientific Productivity in transition countries and obstacles, Interdisciplinary Description of Complex Systems, Vol 11, Issue 2, pp174- 189.

Mohamed, El-Mohadab (2020).Bibliometric method for mapping the state of the art of scientific production in Covid-19, Chaos, Solitons & Fractals, Volume 139, October 2020, 110052.

V.Rodríguez (2022). Analysis of Ecuador's SCOPUS scientific production during the 2001–2020 period by means of standardized citation indicators, Heliyon, Volume 8, Issue 4, April 2022, e09329.

Downloads

Published

2023-06-14

Issue

Section

Sociology

How to Cite

El-Shawish, H., & Al-Hilalat, K. (2023). The reality of scientific production among faculty members of the University of Sharjah in the light of the coronavirus pandemic: Study applied to a sample of faculty members at the University of Sharjah. Al-Adab Journal, 145, 539-576. https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3991

Publication Dates

Similar Articles

81-90 of 428

You may also start an advanced similarity search for this article.