Analyzing middle school science books according to the next generation science standards

Authors

  • Ameer Mohammed Ali Rasool Al-Sadi Karbala Education Directorate
  • Omar Falah Awad Babylon Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.1819

Keywords:

Content Analysis, Standards, Next Generation Science Standards

Abstract

The research aimed to identify the extent to which the content of science books for middle school includes science standards for the next generation. Examining Arab and foreign studies related to these standards, and their validity was verified by presenting them to a group of experts specialized in the field of education / methods of teaching science, and thus the list consisted of three basic areas (scientific and engineering practices - comprehensive concepts - basic ideas) and stems from them (27) criteria, and the researchers analyzed the content of science books for the intermediate stage scheduled for the academic year (2018-2019) according to these criteria, with a number of pages (470) out of (493), The two researchers adopted both the explicit and implicit ideas, a unit for recording and repetition, and a unit for counting. The researchers extracted the validity of the analysis; This was done through the assistance of two experts specializing in education/science teaching methods, who analyzed a random sample of the content, and then presented the analyzed material and science standards for the next generation to the two experts, and they unanimously agreed on the validity of the analysis. Then they extracted stability over time and stability between analysts. The research found that all the basic dimensions of the standards were included in the science books of the intermediate stage, and that the science book for the first intermediate grade was more frequent than the science book of the second intermediate grade.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banko, William (2013): Science for The Next Generation, Arlington-Virginia. The Next Generation Science Standards(NGSS),2020, April, From:

http://www.nextgenscience.org/

National Research Council (2011): A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas, The National Academics Press, Washington, D.C. http://www.nextgenscience.org/

Reiser, b. (2013): What professional development strategies are

needed for successful implementation of the next generation science

standards? Rerieved 5 23, 2017

إبراهيم، فاضل خليل (2011): أساسيات في المناهج الدراسية، دار ابن الأثير للطباعة والنشر، الموصل- العراق.

الأحمد، نضال ومها البقمي (2017): تحليل محتوى كتب الفيزياء في المملكة العربية السعودية في ضوء معايير العلوم للجيل القادم NGSS، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، المجلد13، العدد3، الصفحة313.

بحري، منى يونس (2012): المنهج التربوي أسسه وتحليله، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

التميمي، عواد جاسم محمد (2009): المنهج وتحليل الكتب، دار الحوراء، بغداد- العراق.

جامعة البحر الأحمر (2015): المؤتمر الدولي الأول للفترة من (10-12) فبراير.

جامعة عين شمس (2009): المؤتمر العلمي الحادي والعشرون للفترة من (28-29) يوليو.

جامعة عين شمس (2014): المؤتمر العلمي الدولي الثاني للفترة من (13-14) آب.

الجبوري، حسين محمد (2012): منهجية البحث العلمي مدخل لبناء المهارات البحثية، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان - الأردن.

حمادات، محمد حسن محمد (2009): منظومة التعليم وأساليب تدريس الرياضيات، اللغة الانجليزية، الكيمياء، الأنشطة التعليمية، تكنولوجيا التعليم، تدريب، ابداع نظام الجودة للمرحلة الابتدائية، ط1، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان – الأردن.

الدبسي، أحمد عصام وصالح سعيد الشهابي (2003): طرائق تدريس العلوم الطبيعة، منشورات جامعة دمشق.

الربيعان، وفاء بنت محمد وعبير بنت سالم آل حمد (2017): تحليل محتوى كتب العلوم للصف الأول متوسط في المملكة العربية السعودية في ضوء معايير العلوم للجيل القادم، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد6، العدد11، الصفحة96.

رزوقي، رعد مهدي وآخرون (2015): نماذج تعليمية - تعلمية في تدريس العلوم، ط1، مكتب عادل للطباعة والنشر، بغداد – العراق.

الزبيدي، علي فاضل سلمان (2020): تقويم كتب العلوم للمرحلة الابتدائية في ضوء معايير العلوم للجيل القادم NGSS، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة القادسية- العراق.

الزويني، ابتسام صاحب وآخرون (2013): المناهج وتحليل الكتب، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

سمارة، نواف أحمد وعبد السلام موسى العديلي (2008): مفاهيم ومصطلحات في العلوم التربوية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

السيد، ماجدة مصطفى وآخرون (2007): التدريس المصغر وأدواته، الدار العربية للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

الشموسي، مصطفى سوادي (2009): تحليل محتوى كتب المحفوظات في كتب القراءة العربية للمرحلة الابتدائية في ضوء القيم التربوية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية.

طلافحة، حامد عبد الله (2015): المناهج تخطيطها تطويرها تنفيذها، ط1، دار الرضوان، عمان- الأردن.

عاذرة، سناء (2019): واقع ممارسات معلمات الفيزياء بالمرحلة الثانوية لمعايير الجيل القادم، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، المجلد10، العدد2، الصفحة110.

عبد الهادي، نبيل (2001): القياس والتقويم التربوي واستخدامه في مجال التدريس الصفي، ط2, دار وائل للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

العتبي، غالب بن عد الله، وجبر بن محمد الجبر (2017): مدى تضمين معايير NGSS في وحدة الطاقة بكتب العلوم بالمملكة العربية السعودية، الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، العدد59، الصفحة2.

العدوان، غسان ياسين وأحمد علي كنعان (2009): تحليل محتوى كتاب القراءة للصف الخامس من مرحلة التعليم الأساس في ضوء معايير الجودة الشاملة ومؤتمراتها، مجلة جامعة دمشق، المجلد25، العدد3-4، الصفحة 575-597.

عطية، محسن علي (2015): الجودة الشاملة والمنهج، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

علي، محمد السيد (2011): موسوعة المصطلحات التربوية، ط1، دار المسير للنشر والتوزيع والطباعة، عمان- الأردن.

عمر، محمود أحمد وآخرون (2010): القياس النفسي والتربوي، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان - الأردن.

العوفي، ماجد بن عواد بن عيد (2020): مدى تضمين مناهج الكيمياء بالمملكة العربية السعودية، المجلة العربية للنشر العلمي، العدد 18، رقم الصفحة 183.

كوجك، كوثر حسين وآخرون (2008): تنويع التدريس في الفصل، مكتب اليونسكو الإقليمي للتربية في الدول العربية، بيروت- لبنان.

لقمان، يعقوب آدم وسيف الدين ادريس أدينا (2020): تحليل محتوى كتاب الكيمياء للصف الثاني الثانوي بالسودان في ضوء معايير العلوم للجيل القادم NGSS، مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية، ال عدد63، الصفحة118.

الهاشمي، عبد الرحمن ومحسن علي عطية (2014): تحليل مضمون المناهج الدراسية، ط2، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

وزارة التربية والتعليم (2015): مؤتمر التطوير التربوي للفترة من (1-2) آب.

Downloads

Published

2022-06-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Al-Sadi, A. M. A. R., & Awad, O. F. (2022). Analyzing middle school science books according to the next generation science standards. Al-Adab Journal, 1(141), 243-270. https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.1819

Publication Dates

Similar Articles

31-40 of 562

You may also start an advanced similarity search for this article.