Moral values included in the social studies book for the fifth grade of primary School

Authors

  • Amjad Khalaf Fayyad General Directorate of Education, Baghdad, Al-Rusafa / First

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i144.4020

Keywords:

moral values, social books

Abstract

The research aims to find out the extent to which the sociology book for the fifth grade of primary school includes moral values , and to achieve this, the researcher followed the descriptive method of analysis and the research tool was a questionnaire for moral values ​​, relying on the phrase that expresses the idea, as the results showed that there is no balance in including moral values ​​ in Sociology book content. The researcher made a number of recommendations calling for training social teachers on how to convert content from words to educational situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Amjad Khalaf Fayyad, General Directorate of Education, Baghdad, Al-Rusafa / First

    A teacher in the Ministry of Education

References

المصادر العربية:

- استينيه، دلال ملص، صبحي تيسير، (1999) دراسة مقارنة بين القيم المعرفية والاجتماعية والثقافية والعلمية والاخلاقية لطلبة جامعة آل البيت والجامعة الأردنية، مجلة دراسات، الجامعة الأردنية، عمان- الأردن.

- اسماعيل، محمد عماد الدين، (1996) الأطفال مرآة المجتمع، النمو النفسي الاجتماعي للطفل في سنواته التكوينية، عالم المعرفة، الكويت.

- بفاغو، سامية السعيد، (1996) اداة مقترحة للكشف عن القيم الحاكمة للتفكير لدى طلاب الجامعة، مجلة كلية التربية، جامعة المنصورة، العدد 72، القاهرة.

- بياجيه، جان ورون بيرد، (1996) سيكولوجيا نمو الأطفال، ترجمة قبولا البيلاوي، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

- حجاج، عبد الفتاح أحمد، (1994) النمو الخلقي والتربية الخلقية، مجلة كلية التربية، جامعة قطر، العدد (3).

- حسان، حسان محمود وآخرون، (2000) دراسات في فلسفة التربية، جامعة عين شمس، القاهرة.

- حسين، احسان محمد، (1994) علم الاجتماع السياسي، مطبعة جامعة الموصل.

- خاطرــــ، محمود مصطفى رسلان، (1996) اللغة العربية والتربية الدينية، دار المعرفة، القاهرة.

- الخطيب، علي، (2004) معلم المدرسة والعقوبة التربوية، مجلد المعلم العربي، القاهرة.

- الدراسة، محمد عبد الله، (2001) مدى تمثيل الأيتام للقيم الإسلامية، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة بغداد.

- زهران، حامد عبد السلام، (1995) علم النفس الاجتماعي، ط4، عالم الكتب، القاهرة.

- السامرائي، هاشم جاسم وآخرون، (1995) المناهج أسسها، تطويرها، نظرياتها، دار الأمل لِلطِّباعَةِ والنَّشر، ط1، الأردن.

- سعاد جودت، وابراهيم، عبد الله، (1997) المنهج المدرسي في القرن الحادي والعشرين، مكتبة فلاح، عمان.

- شحاته، حسن، (1996) تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، الدار العصرية اللبنانية، القاهرة.

- الشماش، عيسى، (1992) دراسة تحليلية مقارنة للقيم التربوية في قصص الأطفال المترجمة في سوريا، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة دمشق.

- الزيد، أ.د. حصه عبد الكريم، (2017م) مدى تأثر القيم الاخلاقية بالمتغيرات الحاصلة بالمجتمع السعودي ودور الدعوة في المحافظة عليها، عضو هيئة التدريس، قسم الدراسات الاسلامية، كلية الاداب، جامعة الاميرة نوره بنت عبد الرحمن.

- عبسي، محمد زبقي، (1994) توضيح القيم أم تصحيح القيم؟ نحو استراتيجية حديثة في الارشاد النفسي، المجلة التربوية، المجلد (2)، الكويت.

- عطية، محسن علي، (2009) المناهج الحديثة وطرائق التدريس، دار المناهج، عمان.

- عقيل، عبد اللطيف، (2003) علم النفس الاجتماعي، دار البيرق للنشر، عمان.

- العلي، نصر وزملاؤه، (2004) علم النفس التصوري، وزارة التربية، عمان.

- العيسى، علي بن مسعود بن أحمد، (1429-1430ه) تنمية القيم الاخلاقية لدى طلاب المرحلة المتوسطة من وجهة نظر معلمي التربية الاسلامية بمحافظة القنفذة، بحث مكمل لنيل درجة الماجستير في التربية الاسلامية، الفصل الدراسي 1429-1430ه، المملكة العربية السعودية، وزارة التعليم العالي، جامعة ام القرى كلية التربية، قسم التربية الاسلامية والمقارنة.

- الفاعور، ابراهيم، (1996) أثر تزويد طلاب الصف الثاني الثانوي بالأهداف السلوكية في تحصيلهم لمادة الجغرافية في الأردن، المجلة العربية، المجلد 2، العدد 2.

- فليح، فاطمة نذر، (2000) بعض القيم الديمقراطية المتضمنة في أساليب التنشئة الاجتماعية، دراسة ميدانية على الأسر الكويتية، حولية كلية التربية، جامعة قطر، العدد 120.

- قمبر، محمود وآخرون، (1992) دراسات في أصول التربية، ط2، دار الثقافة، الكويت.

- محسن عبد النبي، (2001) العلاقات التفاعلية بين الذكاء الانفعالي والتفكير الابتكاري والتحصيل الدراسي للطالبات السعوديات، مجلة البحوث النفسية والتربوية، جامعة المنوفية، العدد ،3.

- محمد، عبد الكريم محسن، (2012) الذكاء الانفعالي وعلاقته بالقيم الاجتماعية والقيم الدينية لدى طلبة الكلية التربوية المفتوحة، مجلة دراسات تربوية، وزارة التربية، العراق.

- مصطفى، ابراهيم وآخرون، (1992) المعجم الوسيط، الجزء الأول، ط2، المكتبة الإسلامية، مجمع اللغة العربية، تركيا.

- مقداد، محمد فخري، (1997) دراسة تحليلية للقيم في كتب القراءة العربية في مرحلة التعليم الأساس في الأردن بين الملحوظ والمتوقع، الجامعة الأردنية.

- الهيتي، خلف نصار محسن، (1977) القيم السائدة في صحافة الأطفال العراقية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد.

المصادر الأجنبية:

- Banks,t and Birth, (1990) A Introductory Psychougy, London Mocmillan press, L.T.D.

- Berison, barnard, (1999) Contant Analysis, in Gardiner Linday halland book of Sociall Psychougy, woll, I New York, Affision, walslley.

- Dunpher, R, (1992) N children and their development (2ad,ed) nt, prentice hall.

- Malin & Birch, (1998) introductory psychology, London Macmillan press LTD.

- Mecca Euchar, p. (1990) Essentials of child Development and Personality, Harper and Fro pub, New York.

- Nunnally, Nicholas, (1997), Introduction to Value theory Baglewood cliffs, N, J prentice- Hall.

- Spates, Janes I, (1996) Counter Culture and Dominants Culture Values Across national Analysis of the underground press American Sociological review, wwol.

- White, Ralph, (1991), K, Valus- Analysis the nature and use of the method, New Jersey, Libration press.

Downloads

Published

2023-03-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Moral values included in the social studies book for the fifth grade of primary School. (2023). Al-Adab Journal, 144, 165-180. https://doi.org/10.31973/aj.v1i144.4020

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 653

You may also start an advanced similarity search for this article.