The trend of teachers of the Arabic language towards electronic education in the preparatory stage

Authors

  • Taghreed Dinar Sihoud Al-Mousawi University of Baghdad\ College of Education Ibn Rushd for Human Sciences.
  • Ruqayya Abdul-Imam Abdullah Al-Obaidi University of Baghdad\ College of Education Ibn Rushd for Human Sciences.

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i140.3630

Keywords:

orientation, e-learning, teachers of Arabic language, preparatory school

Abstract

 This research aims to achieve the objectives:

 1- What is the trend of teachers of the Arabic language in the preparatory stage towards e-learning?

2- Is there a statistically significant difference in the direction of Arabic language teachers towards e-learning due to the gender variable?

To achieve these goals, the researcher used a descriptive research method. The community of its research has identified Arabic language teachers and female teachers for the preparatory and secondary stage of the day-to-day government (boys - girls), affiliated to the sub-directorates of Wasit Governorate Education (Al-Kut, Al-Markaz, Al-Hay, An-Numaniya, Al-Aziziyah, Al-Suwairah). 191 teachers and 129 schools.

  To achieve the goal of the research, the researcher prepared a measurement tool, namely:

The trend scale for teachers of the Arabic language in the preparatory stage, consisting of (44) paragraphs, and the validity of the scale was confirmed, by presenting it to a group of experts (apparent validity), as well as extracting the validity of the construction, and making sure of its stability in the way (Fakronbach), and it reached (0.747) ) Which is a good reliability coefficient with which the reliability of the scale can be trusted.

After completing the research tool, the sample was applied to the sample of statistical analysis (220) teachers and schools, and all the paragraphs had the psychometric characteristics of (validity and reliability) and none of them were omitted, so the researcher applied to the basic research sample of (100) teachers and schools after adding the statistical analysis sample. So that the total of the sample is (320) teachers and schools, which is the amount of the community itself, distributed among the middle and high school daytime schools in Wasit Governorate, and after processing the data statistically using the arithmetic mean law, the Pearson correlation coefficient, and the t-test for a sample to reveal the significance of the differences in the correlation between the trend towards e-learning At the teachers of the Arabic language and its teachers in the preparatory stage.

          The results of the statistical analysis showed the following:

1- The teachers of the Arabic language enjoy an orientation towards e-learning.

2- There are no statistically significant differences in the trend scale due to the gender variable.

        In light of the results of the research, the researcher recommended that institutions take the development of the teacher in them by motivating them in their direction towards e-learning, so that he can accomplish his work and tasks and perform the future roles expected of him, developing the programs used in the work of the educational process. To complete and develop this study, the researcher proposes to conduct a number of studies aimed at:

1- The level of trend towards e-learning among faculty members of various universities and colleges in Iraq is known.

2- Conducting a study aimed at comparing Arabic language teachers and other specializations in the extent of their orientation towards e-learning.

3- Conducting a comparative study between teachers of Arabic language and teachers of other specializations regarding the variable of orientation towards e-learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• حمد اللقاني، و علي الجمل. (1999م).معجم المصطلحات الربوية المعرفة في المنهاج وطرق التدريس. عالم الكتب القاهرة.

• أحمد سالم. (2004م).تكنلوجيا التعليم والتعليم الإلكتروني. الرياض: مكتبة الرشد.

• أحمد سلمان عودة . (1998م).القياس والتقويم في اعملية التدريسية (المجلد 2). الأردن: دار الأمل للنشر والتوزيع .

• المعجم الوجيز، وجه. (1997م). الهيئة العامة لشؤون المطابع الاميري. القاهرة، مصر.

• بدر الخان. (2005م). استرتيجيات التعلم الإلكترني. (علي الموسوي وآخرون، المترجمون) سوريا: دار شعاع.

• حسن زيتون، و كمال زيتون. (1995م). تصنيف الأهداف التدريسية محاولة عربية. الاسكندرية: دار المعارف.

• حمد جاسم الخزرجي، و عباس سلمان محمد. (2018م). التعليم والتعليم الإلكتروني في العراق وابعاده القانونية. مجلة بابل للدراسات الانسانية، العدد 1.

• دوقان عبيدات، و وآخرون. (2001م). البحث العلمي مفهومه واداوته واساليبه (المجلد 1). عمان: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

• روبرت جانييه. (2000م). أصول تكنولوجيا التعليم، النشر العلمي والمطابع. (محمد بن سلمان وآخرون، المترجمون) جامعة الملك سعود، الرياض.

• زينب محمود مصيلحي، و اماني عبد القادر محمد. (2007م). تحديات التعليم الجامعي الإلكتروني في مصر والفرص المتاحة للاستفادة منه. مجلة مستقبل التربية العربية، العدد 46(المجلد 13).

• سامي محمد ملحم. (2000م). مناهج البحث التربوي وعلم النفس. عمان، الاردن: دار الميسرة للنشر والتوزيع.

• سعد عبد الرحمن. (1988م). القياس النفسي النظرية والتطبيق (المجلد 3). القاهرة، مصر: دار الفكر العربي.

• سلوان خلف جاسم الكناني. (2020م). البرامج التعليمية والاتجاهات الحديثة التي تقوم عليها واستراتيجياتها (رؤية نظرية معرفية توظيفية). بغداد: مكتب اليمامة للطباعة والنشر.

• سهيلة محسن الفتلاوي، و بليغ حميد الشوك. (2020م). اتجاهات حديثة في التدريس من منظور المدخل الوظيفي الإلكتروني ومنحنى تعديل السلوك (المجلد الطبعة 1). الاردن: الرضوان للنشر والتوزيع.

• سوسن شاكر مجيد. (2014م). أسس بناء الأختبارات والمقاييس النفسية والتربوية (المجلد 3). عمان: مركز ديبونو لتعليم التفكير.

• شريف الأتربي. (2015م). التعليم الإلكتروني والخدمات والمعلوماتية (المجلد 1). القاهرة: العربي للنشر والتوزيع.

• شوقي حساني محمود . (2012م). تقنيات وتكنولجيا التعليم معايير توظيف المستحدثات التكنولوجية وتطوير المناهج (المجلد 2). القاهرة: المجموعة العربية للتدريب والنشر.

• صفوت فرج. (1980م). القياس النفسي (المجلد 1). القاهرة: دار الفكر العربي.

• صلاح الدين محمود علام. (2005م). الأساليب الإحصائية الإستدلالية في تحليل بيانات البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية البارامترية واللابارامترية. القاهرة: دار الفكر العربي.

• طلال ناظم الزهير. (2010م). استراتيجية تطبيق برامج التعليم الإلكتروني في الجامعات العراقية. المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات.

• عادل سرايا. (2007م). تكنولوجيا التعليم المفرد وتنمية الابتكار -رؤية معاصرة- (المجلد 1). عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.

• عبد الحميد حسن شاهين. (2010م). استراتيجيات التدريس المتقدمة. كلية التربية، جامعة الاسكندية ، مصر.

• عبد الحميد عبد العزيز. (2010م). التعليم الإلكتروني ومستحدثات تكنولوجيا التعليم، مصر: المكتبة العصرية للنشر والتوزيع.

• عبد الله الموسى ، و أحمد بن عبد العزيز مبارك. (2005م). التعليم الإلكتروني الاسس والتطبيقات. الرياض.

• عبد الله بن عبد العزيز الموسي. (2002م). استخدام تقنية المعلومات والحاسوب التعليم الأساسي. الرياض، السعودية: مكتبة العربي لدول الخليج.

• عزيز حنا داود ، و حسين عبد الرحمن أنور. (1990م). مناهج البحث التربوي، دار الحكمة للطباعة.

• غسان يوسف قطيط، و عبد سالم الخريسات سمير. (2009م). الحاسوب وطرق التدريس والتقويم. القاهرة، مصر: دار الثقافة للنشر والتوزيع.

• فاطمة قاسم العنزي. (2011م). التجديد التربوي والتعليم الإلكتروني. عمان: الراية للنشر والتوزيع.

• ماهر اسماعيل يوسف. (2002م). الموسوعة العربية لمصطلحات التربية وتكنولوجيا التعليم. الرياض: مكتبة الرشد.

• مجدي الدين محمد بن يعقوب الفيروز آبادي. (2009م). القاموس المحيط. (تحقيق عبد الخالق السيد عبد الخالق، المحرر) مصر: مكتبة الإيمان بالمنصورة.

• حمد السيد علي الكسباني. (2010م). تطوير المنهج من منظور الاتجاه المعاصر (المجلد 1). القاهرة: مؤسسة حورس الدولية للنشر .

• محمود أحمد عمر، و وآخرون. (2010م). القياس النفسي والتربوي (المجلد 1). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

• مشتاق فاخر ضيدان، و علاء جبار كاطم. (2018م). اتجاهات مدرسي اللغة العربية في المدارس الأهلية نحو التعليم الإلكترونيّ في ذي قار. مجلة كلية التربية للعلوم الانسانية ، جامعة ذي قار، العدد 2(المجلد 8).

• وزارة التربية العراقية . (1977م). نظام المدارس في العراق .

• A. A. (1988). Psychological Testing 6th ed New York: Mac- Millan Anastasi. Mac- Millan Anastasi.

• Davies, R., & Houghton, P. (1995). Mastering Psychology, (Second Edition).

• Good, c. (1993). Dictionary of education,mc graw Hihh, new York.

• Zeller, R., & Carmines, E. (1986). Measurement in the Social Sciences: The Link Between theory and Data, New York Cambridge University Press.

Downloads

Published

2022-03-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

The trend of teachers of the Arabic language towards electronic education in the preparatory stage. (2022). Al-Adab Journal, 2(140), 161-186. https://doi.org/10.31973/aj.v2i140.3630

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 687

You may also start an advanced similarity search for this article.