Evaluation of the museum activities related to the school curricula for the two seminars the first and second in the UAE

the case of the Sharjah museums

Authors

  • Mariam Mohammed Rashid University of Sharjah-College of Engineering, Architectural Engineering-United Arab Emirates
  • Assoc Prof. Dr. Monther Mahmoud Jamhawi University of Sharjah-College of Engineering, Architectural Engineering-United Arab Emirates
  • Lect. Dr. Ahmad Sukkar University of Sharjah-College of Engineering, Architectural Engineering-United Arab Emirates

DOI:

https://doi.org/10.31973/xnm8cj24

Keywords:

museum, museum activities, Emirati school curriculum

Abstract

The study aimed to evaluate the museums of the Emirate of Sharjah through museum activities and their role in the educational and culture process, to discover the types of museum activities and educational programs offered to students and related to the school curricula, to encourage future generations and educational institutions of the importance of the role of museums and their visits to places that preserve the country's heritage and make them feel the spirit of belonging to this homeland.

The study population consisted of museums in the Emirate of Sharjah. The questionnaire was distributed via the Internet. 70 individuals from various disciplines responded. The researcher used the arithmetic means and standard deviations, in addition to the Cronbach alpha test, the Pearson test and the Eta square test to determine the size of the effect represented by the four axes: the museum's educational function and educational, museum holdings, museum activities, museum management and staff.

The study reached a number of conclusions, including:

There are no statistically significant differences at the significance level 0.05 about the importance of museum activities and their availability in Sharjah museums, and there are no statistically significant differences at the significance level 0.05. About the sample’s agreement on the educational and educational function of the museum. “There are no statistically significant differences at the level of significance 0.05 about the availability of museum holdings that contribute to supporting the function of the museum.” There were no statistically significant differences at the level of significance 0.05 about the contribution of museum management and workers in supporting the function of the museum. One of the results is that the effect size of all four axes on the independent variables was medium with regard to nationality and academic achievement, while the size was large in the rest of the independent variables of the four axes of the questionnaire, museum departments in Sharjah have prior knowledge of the Emirati curricula, through which workshops related to school curricula topics are prepared, which enhance the value of the Emirati heritage.

In light of the results of the study, the study recommended the need to cooperate with museum departments in activating museum activities and the need to focus on the cultural and educational construction of generations and linking them to their past and heritage. It also recommended those in charge of the educational process in the first and second cycle of the need to re-plan classes for activities, national education, and social studies in its branches, so that museums’ holdings, activities, and programs are used to develop national and social education skills for students in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mariam Mohammed Rashid, University of Sharjah-College of Engineering, Architectural Engineering-United Arab Emirates

    .

  • Assoc Prof. Dr. Monther Mahmoud Jamhawi, University of Sharjah-College of Engineering, Architectural Engineering-United Arab Emirates

    .

  • Lect. Dr. Ahmad Sukkar, University of Sharjah-College of Engineering, Architectural Engineering-United Arab Emirates

    .

References

آدم، أحمد (2020)، دور المتاحف في الحفاظ على الهوية الثقافية في السودان، دراسات في آثار الوطن العربي.

لعيدي، آمال (2017)، دور المتاحف في تشكيل الهوية الثقافية، متحف سيدي علي، الكارديال، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة الحميد بن باديس، مستغانم، الجزائر.

بالنور، عبد الحق. (2021) المتاحف الوطنية وأسس التربية المتحفية، جامعة الوادي، الجزائر، مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، م12، ع3، 2021.

بدران، أروى، خفاجة، شذى (2020). دراسة reinvigorating museum education. جامعة ديرهام. الأردن

بليغ، راندا (2003)، التربية المتحفية في مصر والعالم، دراسات في الوطن العربي، المؤتمر السادس للاتحاد العام للآثاريين العرب، المجلس العربي للدراسات العليا والبحث العلمي.

التميمي، عبد الله (2019)، أثر تضمين برنامج مقترح في المتحف الافتراضي على منهاج التربية الفنية لدى الذكور، جامعة اليرموك، الأردن.

جرادات، إدريس. (2020) دور المتاحف الشعبية التراثية في إثراء المشهد الثقافي وحفظ وصيانة الموروث الشعبي في فلسطين، مجموعة مقتنيات متحف السنابل أنموذجًا، مجلة ببليوفيليا لدراسات المكتبات والمعلومات، م2، ع8، ديسمبر 2020.

الجزيرة، وراق، (ديسمبر2022)، التربية المتحفية ودورها في نشر الوعي الأثري، 14472الأحد 22 جمادى الآخرة 1433 العدد 14472

حدادي، وليدة، (2019) الإعلام المتخفي ودوره في التعريف بالتراث الأثري، مجلة المعارف للبحوث والدراسات التاريخية، ع21، يونيو 2019

حطاب، هيلين نعمه، وآخرون، (2019) تقييم العوائد الاقتصادية والاجتماعية لأداء المتاحف، جامعة البصرة، العراق.

حلاوة، محمد. (2018). الأنشطة في مكتبات ومتاحف الأطفال. دار المعرفة الجامعية. ط1.

حليمة، عيسى (2021)، جمهور المتاحف، سوسيو اقتصادية للاستهلاك الثقافي، متحفي أحمد زبانة وباردو نموذجًا، جامعة وهران، كلية العلوم الاجتماعية، الجزائر.

حمدون، سمر. (2018). الدور التربوي والتعليمي للمتاحف. كلية الدراسات العليا للتربية. جامعة القاهرة، مصر.

راشد، محمد. (2021) أنواع المتاحف ومعايير تصنيفها، مجلة الاتحاد العام للآثاريين العرب، م22، ع1، 2021.

رواشدة، أكرم، (2014)، دور المتاحف الأثرية الأردنية في جذب السياحة، دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية، م41، ع2، 2014.

الزيدي، نعيم، حريز، جمعة (2020)، دور المتاحف في دعم الذاكرة الاجتماعي، كلية الفنون، جامعة بغداد، العراق.

زيود، محمد منير أحمد (2021)، أثر استخدام تقنية المتاحف الافتراضية في تنمية التحصيل الدراسي، ومهارات التفكير التأملي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مبحث التاريخ في محافظة جنين، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية.

شرقاوي، رحاب. (2019). دور أنشطة متحف التراث الشعبي المصري التنقل في دعم أشكال التعبير الثقافي وعلاقتها بمخرجات التعلم بمرحلة الطفولة المبكرة. جامعة الاسكندرية، مصر.

العامري، محمد حمود، فوزي، ياسر، اليحيائي، فخرية (2017). نموذج تدريسي قائم على تفعيل دور التربية المتحفية في مناهج الفنون التشكيلية. مجلة بحوث في التربية الفنية. مجلد51، العدد51. جامعة حلوان، سلطنة عمان.

عبد الحميد، إيمان. (2019) فعالية أنشطة المتاحف الفنية لتنمية التذوق الفني لطفل ما قبل المدرسة. المجلة العلمية لكلية التربية. العدد19. جامعة المنوفية، مصر.

عبد الله، حافظ (2018)، التربية المتحفية ودورها في نشر الوعي الأثري، أكاديمية الإرشاد السياحي، مصر.

غنيم، حنان (2018). دراسة فعالية برنامج قائم على المتاحف الاستكشافية في تنمية بعض المهارات عمليات العلم الأساسية لطفل الروضة. مجلة الطفولة. العدد 29.

الكندري، لطيفة. (2015). التربية المتحفية. ط1. المركز الإقليمي للطفولة والأمومة، الكويت

محمد، بن عدة حاج، كحلي، عمارة، (2017)، أهمية العرض المتحفي في تفعيل ثقافة المتحف، جامعة عبد الحميد بن باديس، مستغانم، الجزائر.

وزارة التربية والتعليم، الدراسات الاجتماعية والتربية الوطنية، كتاب الطالب، الحلقة الأولى، الحلقة الثانية، الإمارات العربية المتحدة.

وزارة التربية والتعليم، التربية الوطنية والدراسات الاجتماعية، الإطار العام لمعايير المناهج، 2014)

البوابة الرسمية لحكومة الإمارات العربية المتحدة، 2022 تاريخ الزيارة22-11-2022

جودت، مصطفى، (2020)، المتاحف الافتراضية في التعليم، بوابة تكنولوجيا التعليم. https://drgawdat.edutech-portal.net/ 13-2-2021

دائرة الثقافة والسياحة، 2022

دبي للثقافة، 2019، https://www.facebook.com/DubaiCultur 22-11-2022

سيد، (2021)، التربية المتحفية في نشر الوعي الأثري، متحف كفرالشيخ، بوابة أخبار اليوم،https://akhbarelyom.com 15-6-2022

صافي، حسين أحمد (2022) قواعد إنشاء المتاحف https://www.3d2ddesign.com/more_architecture.php?id=32&design=8

المجلس الدولي للمتاحف، براغ، (2022). https://icom.museum/en 20-11-2022

المسعودي، محي، (2011) الصحافة والإعلام، الحوار المتمدن،www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=272241 13-2-2021

وكالة الأنباء الأردنية (2022) اليوم العالمي للمتاحف، https://petra.gov.jo/Include/Main.jsp?lang=en 20-11-2022

الهيئة العامة للتراث الوطني. (2018). دليل زيارة الطلاب والطالبات للمتاحف، السعودية. https://edu.moe.gov.sa/ 15-6-2022

. https://latefah.net/artic1/museum_education.pdf

. https://journals.ekb.eg/article_152920.html

-2021http://montdatarbawy.com/show/122884

Downloads

Published

2024-06-15

Issue

Section

archeology

How to Cite

Alnaqbi, M., Jamhawi, M., & Sukkar, A. (2024). Evaluation of the museum activities related to the school curricula for the two seminars the first and second in the UAE: the case of the Sharjah museums. Al-Adab Journal, 149, 365-392. https://doi.org/10.31973/xnm8cj24

Publication Dates

Received

2023-06-12

Revised

2023-08-13

Accepted

2023-08-16

Published Online First

2024-06-15

Similar Articles

121-130 of 295

You may also start an advanced similarity search for this article.